Tandlægens svar på et supersygehus

Mød Lars Kofoed – klinikejer og tandlæge på tandlægen.dk Aalborgs nye tandklinik.
Her går hjemlig hygge og omsorg for personalet hånd i hånd med højteknologiske løsninger og store ambitioner.

Området ”Eternitten”, hjemstavn for Dansk Eternit Fabrik, har været en markant arbejdsplads i Aalborg gennem næsten et århundrede. I dag spirer en hip, ny bydel frem med en god blanding af grønne områder, boliger, caféer og erhverv, hvor den nordjyske beskedenhed er begravet, og store visioner spirer. 
Står det til tandlæge Lars Kofoed, er Eternitten igen om få år en markant arbejdsplads – men denne gang for de bedste inden for dentalbranchen.

Hygge i metermål

Kimen til de store drømme er spredt ud over de 1100 klinikkvadratmeter, hvor støvet knapt har lagt sig fra åbningsreceptionen ugen forinden. 
”Det var en overvældende oplevelse. Vi havde naturligvis håbet på et godt fremmøde – men at så mange havde lyst til at se vores nye klinik, kom ærlig talt bag på os. Vi er stadig helt høje på den gode stemning,” siger Lars Kofoed.

Vi sidder på tandlægen.dk Aalborgs nye klinik på Eternitten, hvor de hvide vægges monotoni brydes af stilfulde kobberpaneler, og bløde trægulve lægger en effektiv dæmper på akustikken. Lokalerne, der omgiver de 16 klinikrum, giver dig mere lyst til at smække fødderne op end til at tage benene på nakken – og det er helt bevidst, fortæller Lars Kofoed. 

”Jeg havde den tanke, at det ikke skulle være en hvid kedelig klinik, som man ser mange steder. Det skulle være hjemligt og hyggeligt, og det måtte gerne være anderledes. Vores største bekymring var, at patienterne skulle se det her som en tandfabrik, nu det er blevet så stort. Men der har kun været positive tilkendegivelser. Vi havde problemer med parkeringen, hvor vi var før, men her har vi 300 parkeringspladser. Det er let at komme hertil, og så falder folk for designet, rummeligheden og lyset.”

Klinik med vokseværk

Selvom de nye lokaler på Eternitten er en verden til forskel fra den tidligere klinik, har tandlæge Lars Kofoed og personalegruppen blot behøvet at flytte sig få kilometer.

”Vi havde oprindeligt klinik på Vesterbro i Aalborg, som tandlægen.dk overtog for snart halvandet år siden. Umiddelbart efter blev to tandlæger i byen syge og kunne ikke længere drive klinik. Vi overtog deres patienter, og pludselig havde vi 2500 nye navne i kartoteket. Derfor måtte vi ansætte fem nye medarbejdere, og fra den ene dag til den anden var vi 15 på klinikken, der kun var bygget til 10 medarbejdere. Så jeg måtte ud og lede efter nye lokaler.”

”Vi skal kunne det hele”

Jagten blev skudt i gang, og målet var en klinik på 400 kvm. Men da Lars
Kofoed så de tomme lokaler på Eternitten, der var tre gange så store som
udgangspunktet, var han alligevel ikke et sekund i tvivl.

”Det er blevet noget større, end vi havde regnet med. Med det har været en spændende proces, og det er blevet en fantastisk klinik. Udgangspunktet var fra starten, at vi skulle lave, hvad der svarer til et supersygehus for tandlæger, og det er måske at tage munden lidt for fuld. Men vi skal være en klinik, hvor vi kan tilbyde det hele. 
Vi er i dag 6 tandlæger, snart er vi 2 kæbekirurger, vi har en bidfunktionsspecialist, en tandtekniker og et laboratorie. Vi skal have nogle, der kan regulere tænder, og vi skal have endospecialister. Vi er der ikke helt endnu, men vi er godt på vej,” konstaterer Lars Kofoed og giver et forsigtigt bud på fremtidsudsigterne:

”Der behøver ikke gå ret lang tid, inden vi er i mål - mange af specialisterne er allerede på vej. Det kan være svært at finde en endospecialist, og muligvis skal vi selv finde en og uddanne. Så måske går der et år til halvandet, inden vi er helt i mål.”

Den gule førertrøje i teknologi

Missionen med den nye klinik er, at det skal være let for patienter at gå til tandlæge. ”På klinikken arbejder vi meget med chairside løsninger, hvor vi kan lave kroner på et par timer. Det er også tænkt ind i indretningen, så teknikken nu er trådløs. Vi er ved at gøre klar til et stort laboratorie, så vi kan lave alt her på klinikken og servicere andre tandlæger inden for tandlægen.dk.

Tidligere kunne det tage tre besøg for patienter at få lavet en krone. Her har vi et setup, så vi kan lave det hele inden for et par timer, og det er farvetilpasset ved teknikeren. Det er vores patienter superglade for,” siger Lars Kofoed og fortsætter:

”Vi vil gerne være teknologisk førende. Vi har 3D-røntgen, som vi bruger meget i implantatbehandlinger, så vi kan lave guidet kirurgi. Patienter kan komme ind fra gaden, få lavet en scanning, og en time efter kan vi have guideskinnen klar. Jeg synes, vi har et godt setup.”

Personalet prioriteres

Personalet er begejstrede for de nye omgivelser, og der er tænkt over flere detaljer, der gerne skulle lette deres hverdag. Blandt andet skyder en projektor aftalekalenderen op på bagvæggen i den store kantine, så personalet kan se, så snart patienterne registrerer sig ved velkomstterminalen. En anden detalje er det grønne og røde lys, der - ved et tryk på en kontakt - løber langs gulvet i hver sin side af sterilen. Det sikrer adskillelse af rent og urent og er tænkt som en hjælp til især nye medarbejdere.

”Jeg kunne have lavet 24 klinikrum her, men jeg har valgt at prioritere, at der skal være super­gode forhold for personalet. Vi har et stort behandlerkontor, hvor hver eneste behandler har sit eget skrivebord med adgang til journa­ler, hvor de kan sidde i fred og ro. Vi har også et samtalerum og en stor kantine, som vi også skal bruge til under­visningslokale. Der er plads til 100, når vi underviser, og vi er ved at forberede, så vi kan lave live streaming fra behandlerrummene. Sådan har vi prøvet at tænke nyt hele vejen rundt.” Men selv om meget er nyt for personalet på klinikken, er visse ting stadig ved det gamle.

”Vi har heldigvis kunnet tage vores gode Nordenta servicetekniker med fra klinikken på Vesterbro. Han har bl.a. installeret alle units og været her i starten, hvis der var problemer. Men det har der stort set ikke været – vi formåede at pakke ned på den gamle klinik en mandag, flyttede herud tirsdag, og havde patienter allerede onsdag. Det kan man kun gøre, når det hele spiller, og man har et dygtigt personale," siger Lars Kofoed.

Fleksibilitet fremfor alt

Netop patienterne er i centrum hos tandlægen.dk Aalborg, og Lars Kofoed har også en ambition om, at klinikkens åbningstider med tiden skal justeres, så de passer de flestes behov.

”Vi har 16 behandlingsrum, og jeg ser for mig, at vi har åbent fra 7 morgen til 7 aften – i hvert fald fem dage om ugen. Behandlerne skal arbejde i toholdsskift, så vi nogle dage møder fra 7 til 13 og andre dage fra 13 til 19. Selvfølgelig skal vi tage hensyn til børnefamilier og folk, der ikke kan arbejde på de tider. Men jeg kan sagtens se for mig, at vi har en stor klinik med 24 behandlere. Vi har bygget den, så der er plads til 50 ansatte – i dag er vi det halve. Jeg mener, vi har lavet en fremtidssikret klinik, og det er blevet meget bedre, end jeg havde turdet håbe på,” slutter Lars Kofoed

I trygge hænder hos Nordenta

Der gik det meste af et år fra de indledende øvelser til den færdige klinik stod klar, og størrelsen har gjort det nødvendigt med flere involverede.

”Vi har haft Tine Hundrup, en dygtig indretningsarkitekt, på opgaven, som har formået at skabe den hjemlige atmosfære, vi ønskede. Da etableringen af klinikken er et kæmpestort projekt, som helst skulle køre på skinner, tog vi også kontakt til Peer Schneevoigt fra Nordenta. Han har stået for alle de tekniske udregninger, rørføring og dimensionering – helt ned til teknikrummet i kælderen med sugemotorer og kompressorer.

Han ved lige præcis, hvor der skal være hul i gulvet til alle de rør, der skal op til unitten. Jeg har ikke behøvet at blande mig i det, og jeg har heller ikke forstand på det. Jeg kom med en vision om, hvordan klinikken skulle se ud, og Peer har været en sparringspartner og er kommet med ændringsforslag, så det kunne blive endnu bedre. Jeg har været i gode hænder,” konstaterer Lars Kofoed.

Patienterne på den nye klinik kan læne sig tilbage i XO units i samtlige 16 behandlingsrum. God ergonomi og gennemtænkt design er nogle af begrundelserne for, hvorfor valget faldt på netop dette mærke. Derudover har samtlige units intraoralt kamera og en stor skærm, som kan anvendes til at inddrage og informere patienterne om deres behandling.


Vi hjælper gerne med at få dine indretnings-drømme til at gå i opfyldelse

 

Står du over for en ny indretning eller en større renovering af din klinik? Eller kunne du bruge et godt råd til din nuværende indretning?

Så står vi klar til at hjælpe dig.

Nordenta har indrettet klinikker siden 1990, og vi hjælper gerne med at finde den løsning og det udstyr, der passer bedst til din klinik

Du accepterer at modtage vores nyhedsmails, som dutil hver en tid kan afmelde igen.

Se flere inretningscases

Harald Tandlægerne Løgumkloster

Tandlægerne Duedahl-Skov - Espergærde

Se alle indretningscases

Vi har samlet alle vores indretningscases her